مجموعه علمی توانبخشی لبخند

0 نظر

آرتروز،بیماری شایع مفصلی

آرتروز، بیماری شایع مفصلی
یکی از شایع ترین بیماری ها در بین جوامع مختلف بشری ازجمله کشور ایران،آرتروز می باشد.حتی برخی منابع شیوع بالاتر آرتروز زانو در بین بانوان ایرانی را ذکر کرده اند.
غضروف بافت نرمی است که سطح استخوان را پوشانده و باعث حرکت آسان تر و ملایم تر بین استخوان ها می گردد.ساییده شدن غضروف و تخریب آن باعث ایجاد عارضه ی آرتروز می گردد که از جمله علایم ابتلا به آرتروز درد،محدودیت حرکتی،سفتی مفصل و احساس خشکی صبحگاهی می باشد که این احساس بین ۱۵ الی ۳۰ دقیقه طول می کشد تا رفع شود.
یکی از فاکتور های اصلی ابتلا به این بیماری افزایش سن است اما عواملی همچون ساختارهای ژنتیکی،انجام فعالیت های سنگین و وارد شدن ضربه به مفاصل احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد.همچنین از جمله عوامل زمینه ساز بیماری چاقی و افزایش وزن است.طبیعی است که هرچه وزن بالاتر  باشد،میزان فشار وارده به سطوح مفصلی نیز افزایش می یابد و باعث تخریب غضروف می گردد.
سن ابتلا به بیماری های مفصلی از جمله آرتروز در ایران به علت سبک زندگی و برخی عادات نادرست در وضعیت ها و فعالیت های بدنی کاهش یافته است.به عنوان مثال دو زانو نشستن ،استفاده از توالت ایرانی، بالا و پایین رفت مکرر از پله ها ،انتخاب کفش نامناسب و غیر استاندارد، از جمله عادات نامناسب مردم می باشد.
با وجود اینکه درمان قطعی برای آرتروز کشف نشده است ،با این حال داشتن رژیم غذایی متعادل،کاهش وزن،اصلااح برخی عادات نادرست، و مصرف برخی داروها مانع از پیشرفت علایم آرتروز شده و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.
قابل ذکر است که مراجعه به فیزیوتراپی در بهبود علایم بیماران بسیار موثر است.استفاده از مدالیته هایی همچون تحریکات الکتریکی ،لیزر ،اولتراسوند،سوزن خشک ،گرما درمانی و سرمادرمانی تا حد زیادی درد و التهاب مفاصل را کاهش می دهد.بخش دیگر درمان تجویز تمرینات و ورزش ها توسط فیزیوتراپیست می باشد.انجام ورزش ها منجر به بهبود دامنه ی حرکتی و انعطاف پذیری مفاصل و بهبود تغذیه غضروف مفصلی می شود. تقویت عضلات اطراف مفصل نیز باعث کاهش نیروهای وارده به مفصل می
شود

مطالب مشابه